Je univerzalismus špatný?

Někteří sekulární nacionalisté kritizují křesťanství za jeho univerzalismus v tom smyslu, že křesťanství překračuje hranice národa a že křesťané jsou jakousi pátou kolonou v zemi, která je věrná cizí mocnosti někde v Římě.

Díky svému univerzalismu je křesťanství zodpovědné za současný stav buď přímo nebo alespoň jako duchovní otec liberalismu, který je skutečným hnacím motorem zániku našich národů. Křesťanství proto nenabízí a ani nemůže nabídnout cestu ven z problémů, které nás trápí. Univerzalismus totiž podrývá národní „partikularismus“, což nevyhnutelně vede k erozi národního uvědomění a konečné destrukci evropských národů.

To je chybná úvaha. Nevidím důvod, proč by měl být univerzalismus špatný z podstaty. A pokud jde o křesťanství, tak ono není univerzálním řešením na všechny naše problémy a nedává odpovědi na všechny otázky. Nicméně v tomto případě jisté východisko nabízí.

  1. „Univerzalismus je špatný“ je samo o sobě univerzální tvrzení a tudíž rozporné, podobně jako „vše je relativní“. Tento argument nemusí každého přesvědčit, ale pro mě je to přinejmenším náznak, že je útok na univerzalismus neopodstatněný. Univerzalismus a partikularismus se vzájemně nevylučují.
  2. Křesťanství je univerzalistické, ale nečiní si nárok na absolutní univerzalismus. Církev je univerzálním nástrojem spásy. Má charisma učitelky víry a mravů, nikoliv politické a kulturní sjednotitelky lidstva. Kristus dal Apoštolům úkol „učit a křtít všechny národy“. Přál si tedy sjednotit národy pod vládou Božího zákona, s jejich rušením evidentně nepočítal.
  3. Mnoho současných křesťanů je věrných politickému liberalismu, včetně nemalého počtu církevních představitelů. To však neznamená, že je liberalismus s křesťanstvím slučitelný. Liberalismus je rozporná doktrína, jak jsem se mnohokrát snažil ukázat, a jako takový nemůže být slučitelný s pravdou. Naneštěstí je to doktrína natolik flexibilní, že se přirozeně přelévá do náboženství a dalších oblastí.
  4. Liberalismus je v jistém smyslu křesťanskou herezí, odtud jeho univerzalismus, ale jako každá hereze převrací a přizpůsobuje křesťanské pravdy obrazu svému. To, že jsou obě doktríny univerzalistické, znamená velice málo.
  5. Sice považuju nacionalistickou kritiku současného liberalismu za užitečnou a trefnou, ale je třeba mít na paměti, že nacionalismus je liberalismem včerejška. Vychází ze stejné logiky a před 150 lety ničil regionální odlišnosti, jako současná levice ničí odlišnosti národní. Nacionalisté chtějí osvobodit svůj národ od vnějších (či vnitřních) hrozeb, aby mohl liberální projekt vesele pokračovat, pouze bez účasti cizinců.
  6. Současný přistěhovalecký problém vidím především jako etický a sociální a půjdeme-li víc do hloubky, tak jako teologický. Konkrétně jde o to, že jsme zničili kulturu manželství a s ní i schopnost reprodukce. Jan Pavel II. to výstižně nazval kulturou smrti. Těžko může dojít k zániku národa či rasy, jestliže jsou jejich příslušníci schopni a ochotni plodit a vychovávat nové generace.
  7. Manželství a rodina jsou jedny z mnoha institucí, které liberalismus na své cestě za svobodou a rovností zničil. V tomto případě ale šlo o instituci životně důležitou, protože na ní závisí naše budoucí existence. Obnovit rodinu a přirozené role muže a ženy v ní nebude pravděpodobně možné bez jejího nového posvěcení a bez jednoznačného odmítnutí liberalismu.
Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s