Proč nechodím k volbám?

Vzhledem k tomu, že senátní a krajské volby klepou na dveře, snad by se hodilo vysvětlit, proč nechodím volit.

Jak jinak než hlasováním ve svobodných volbách prosadit v demokratickém státě určité ideje? Koneckonců máme i monarchistickou stranu, takže i monarchista jako já si přijde na své. Nebo je alespoň třeba něco udělat pro svou zemi, např. zabránit tomu, aby se k moci dostali komunisti, levičáci, pravičáci nebo kýho čerta.

Dříve jsem k volbám chodil, protože jsem výše uvedené argumenty považoval za uspokojivé. Dokonce i když jsem se začal dívat na demokratickou volební mašinérii s nedůvěrou, neměl jsem v ruce přesvědčivé argumenty, proč nevolit. Ty jsem našel poměrně nedávno. Dnes jsem přesvědčen, že důvody uvedené v prvním odstavci jsou mimo mísu.

V ČR je asi 5 milionů voličů. Řekněme, že se volební účast pohybuje kolem 50 až 60 %, tzn. že se voleb účastní 2,5 až 3 miliony voličů. Můj hlas má tedy váhu jedné třímiliontiny. Když vezmu v úvahu aktivní voliče na úrovni kraje, větší nebo menší obce, jejichž počet se může pohybovat v řádu statisíců nebo desetitisíců, i tak má můj hlas stále minimální hodnotu. Ani v maličké obci samotným hlasováním těžko můžu něco ovlivnit. Pokud se tedy na volby dívám prakticky a pragmaticky, můj hlas je ve většině případů pod úrovní náhodného šumu a nerozhoduje vůbec o ničem. I blogování je možná lepší způsob, jak něčeho politicky dosáhnout, než hlasovat ve volbách.

Volby mají ještě jeden aspekt, řekněme symbolický či principiální. Vhozením volebního lístku člověk vyjadřuje podporu kandidátovi, straně, programu. Většina nebo možná všechny politické strany nabízejí nebo připouštějí ve svém programu něco, co je morálně přinejmenším diskutabilní.

Další stránkou symbolického aspektu je fakt, že účast ve volbách podporuje systém, který nás dovedl tam, kde jsme. Volby jsou vlastně něco jako náboženský rituál, kterým každý vyjadřuje svou příslušnost a poslušnost vůči bohu liberální demokracie. Řečeno méně poeticky: vhozením hlasovacího lístku člověk vyjadřuje konsenzus s vládnoucí garniturou a celkovým směřováním země.

A v neposlední řadě účast na volbách ve mě a v lidech, na které mám vliv, posiluje chybné (iracionální) způsoby myšlení, což má negativní vliv na mě, na ně i na obecné dobro.

2 komentáře: „Proč nechodím k volbám?

Zanechat Odpověď

